Coronavirus: psihologia din spatele panicii de a cumpăra

Oamenii cumpără vrac hârtie igienică, paste, săpun, alimente conservate și dezinfectant. Cei care au plecat cu mâinile goale se întreabă de ce atât de mulți oameni intră în panică? DeutscheWelle l-a întrebat pe Andrew de la INSEAD ce se află de fapt în spatele acestei isterii.

DW: De ce oamenii cumpără panică?

Andrew Yap: Coronavirusul este un inamic invizibil. Este ceva ce nu putem vedea. Și, atunci când nu-ți vezi dușmanul, ceea ce se întâmplă este că pierzi acel sentiment de control. Și atunci când îți pierzi simțul controlului, încerci să faci lucruri pentru a compensa și atinge din nou controlul. Cumpărarea anumitor lucruri este o modalitate de a face asta.

DW: Dacă ar fi să merg acum la supermarket și să cumpăr ceva, asta m-ar face să-mi fie mai puțin frică de Coronavirus?

Andrew Yap: Rezultatele cercetărilor noastre ne arată că în momentul în care pierzi simțul controlului perceput, începi să cumperi lucruri care să te ajute să rezolvi problemele care te-au determinat să pierzi controlul în primul rând. Deci, cu alte cuvinte, dacă te simțiți anxios ori dacă te temi de virus, atunci începi să cumperi lucruri care te-ar putea împiedica să contactezi virusul sau să găsești modalități prin care să-ți faci casa un loc mai curat. Ceea ce fac în final oamenii este să cumpere măști, produse igienizatoare pentru mâini, detergenți pentru curățarea caselor și birourilor și așa mai departe.

DW: Deci nu contează dacă aceste măsuri sunt eficiente. Dacă cumpăr ceva, mă simt mai bine, mă simt mai în siguranță.

Andrew Yap: Exact

DW: Ai menționat cercetarea. Ce fel de studii științifice au fost efectuate pe frică și panică și cum reacționează oamenii?

Andrew Yap: Acum vreo trei-patru ani am vrut să studiem ce se întâmplă atunci când oamenii se confruntă cu stres și anxietate. Și ne-am dat seama că un element fundamental pe care oamenii nu l-au examinat este starea de control sau sentimentul că își pierd controlul. Și astfel am efectuat o serie de experimente în supermarket și experimente de laborator. Ceea ce am descoperit este că atunci când oamenii își pierd controlul, cumpără mai multe produse funcționale. Produse care îi ajută să rezolve probleme. Mai ales produsele care îi ajută să restabilească controlul.

DW: Dacă controlul este atât de important pentru oameni, în special în această atmosferă de frică, cum ați ajuta cititorii noștri să restabilească acel control?

Andrew Yap: O primă soluție este să obții informații. Trebuie să fii educat și să înțelegi ce se întâmplă, care este natura virusului, cum determină virusul infecția, care sunt modalitățile în care te poți infecta, despre cum tratezi această infecție virală. Dar nu te-aș sfătui să petreci prea mult timp pe social media, pentru că social media este ca o cameră cu ecou. Unul dintre motivele pentru care vezi că se fac o mulțime de cumpărături pe fond de panică este acela că oamenii urmăresc și văd fotografii și videoclipuri ale persoanelor care cumpără hârtie igienică, tot felul de alte lucruri, lucruri care se termină. Și asta a dus la o mulțime de cazuri de cumpărare din panică în întreaga lume. Nu am văzut destul de mult același comportament atunci când a existat SARS (Sindrom respirator acut sever), care a fost o infecție virală similară, o pandemie similară. Atunci oamenii au cumpărat mai puțin pe fondul panicii, deoarece oamenii nu aveau această cameră de ecou (rețelele sociale) în mână.

Andy Yap este profesor-asistent de comportament organizațional în cadrul INSEAD Business School din Singapore.

Articol preluat și tradus de pe : https://www.dw.com/en/coronavirus-the-psychology-behind-panic-buying/a-52721736

Be the first to reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *