7 metode pentru a reduce anxietatea

A te simti nelinistit din cand in cand in anumite contexte este perfect normal. Suntem oameni si este firesc sa ne facem griji, sa ne gandim la ceilalti si sa luam in calcul solutii diferite pentru o problema. Dar de la cateva ganduri care ne nelinistesc pana la o neliniste care se manifesta permanent este drum lung si cu toate astea multe persoane sufera din aceasta cauza.

Anxietatea este un cumul de griji, stres, tensiune, teama, rusine si angoasa in diferite proportii. Altfel spus, anxietatea o emotie greu de gestionat, care iti paralizeaza mintea si iti da senzatia ca pierzi controlul situatiei. Din aceasta cauza, cu cat este mai accentuata, anxietatea duce la atacuri de panica. Vazute din exterior, ele pot fi caracterizate ca niste interpretari teatrale, insa pentru cei care traiesc asta este de fapt coplesitor. Specialistii, eticheteaza ingrijorarea dusa la extrem ca tulburare de anxietate generalizata. Poti citi mai multe despre anxietate intr-un alt articol de-ale mele aici.

Majoritatea populatiei resimte anxitate in diferite situatii, iar cand nu stii cum sa gestionezi aceasta emotie, ea preia controlul si te impiedica sa atingi obiectivele droite. De aceea este foarte important sa stim cum sa identificam anxietatea si cum sa ii facem fata. Mai jos, regasesti 5 metode prin care sa contracarezi aceasta emotie neplacuta.

1. Regleaza-ti ritmul respiratiei.

Anxietatea provoaca modificari atat la nivel emotional cat si la nivel fiziologic. Cand simti anxietate vei observa ca ai o respiratie neregulata, inima iti bate mai tare, tamplele iti zvacnesc sau poate ca te trec fiori reci pe sira spinarii. De accea, pentru a reduce aceste reactii ale corpului, astfel incat sa iti recapeti echilibrul emotional, este recomandat sa incepi cu ricmul respiratiei, dupa care celelalte se vor diminua treptat. Inspira si expira intr’un ritm constant, numarand intr-un ritm normal pana la 4 pentru o inspiratie, si tot pana la 4 pentru o expiratie.

2. Ramai realist(a).

Desi poate parea utopic, si va fi oarecum dificil la inceput, pentru ca iti lipseste exercitiul este necesar sa capeti contactul cu realitatea. Intai de toate incepe prin a-ti regla ritmul respiratiei. Apoi,  incearca sa identifici daca exista dovezi clare, realiste, care sa sustina temerile tale sau daca la baza anxietatii tale sta de fapt imaginatia. In acest fel esti mai aproape de a intelege ce anume intretine sentimentul tau de anxietate.

3. Invata sa comunici eficient

Un mesaj neclar inseamna un raspuns neclar sau diferit de cel asteptat. De accea este foarte important sa te asiguri ca exprimi intocmai ceea ce gandesti si ca decodez corect mesajele primite. Ai curaj sa ceri clarificari in momentul cand ceea ce ai auzit genereaza in tine diferite scenarii cu potential anxios. Poti intreba de exemplu: ceea ce vrei sa spui este ca…, am inteles bine ca… . Impartaseste-ti parerea si exprima clar ce ai nevoie si ce asteptari ai.Lucrurile astea nu le vei putea face peste noapte, e firesc sa iti fie greu la inceput, dar totul se rezolva prin exercitiu si perseverenta. Primul pas in a reusi este sa incepi.

4. Fa sport.

Pe langa faptul ca sportul este benefic pentru sanatatea fizica si aspect, acesta este o modalitate excelenta de a invata cum sa te concentrezi asupra corpului tau. Prin sport inveti sa iti controlezi respiratia, mustii si sa dezvolti o rutina de antrenament. Ulterior, aceasta iti este utila pentru a realiza mai usor exercitiile de meditatie, care cer concentrare si blocarea factorilor perturbatori. In plus, activitatea fizica intretine starea de bine, deoarece, pe parcursul acesteia creierul elibereaza endorfine. Endorfinele sunt neurotransmitatori eliberati de creier care stimuleaza fericirea si euforia. La urma urmei, expresia mens sana in corpore sano  (lat. Minte sanatoasa intr-un corp sanatos), este exact reflexia acestei conceptii.

5. Redu consumul de cofeina.

Oricat de mult ai iubi aroma si gustul cafelei, trebuie sa stii ca aceasta contine un stimulent puternic si anume cofeina. In mod normal o cantitate mica de cafea este inofensiva, dar pentru cei care sufera de anxietate, lucrurile stau diferit. Aceasta substanta activa poate duce la prelungirea si intensificarea starilor de anxietate, deoarece alimenteaza nelinistea si ingrijorarea. Tocmai de aceea, este important sa observi cum reactioneaza corpul tau la cofeina, si sa reduci chiar sa opresti consumul de cafea daca observi ca starea ta de anxietate se intensifica.

6. Organizeaza-ti spatiul in care traiesti.

Dezordinea si haosul sunt cei mai buni prieteni ai anxietatii.Aceste doua elemente trezesc in noi sentimentul lipsei de control, care declanseaza anxietate. Incearca sa scapi de lucrurile vechi, de cele care te intristeaza sau iti creaza un sentiment mai putin placut. Pastreaza un spatiu ordonat si linistitor. Fa din casa sau camera ta un spatiu primitor, unde sa te simti bine.

7. Vorbeste cu un specialist.

Sanatatea mentala si echilibrul emotional sunt niste aspecte cruciale pentru o viata armonioasa. Majoritatea ne dorim sa recapatam fraiele vietii noastre si sa ii dam sens. Doar cu ajutorul unui specialist poti sa iti faci ordine in minte si suflet, ca sa cresti in directia pe care ti-ai imaginat-o mereu. Altfel, apeland la solutii mai usor accesibile sau de compromis, nu faci decat sa te invarti in cerc, si sa traiesti doar cu iluzia ca ai facut ceva sa repari cursul vietii tale. Viata nu este doar destin, sau noroc, ea este rezultatul gandurilor si actiunilor tale.

Be the first to reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *