Importanța strategiilor de coping în viața de zi cu zi

Ce trebuie să știm despre strategiile de coping?

Termenul de coping a apărut pentru prima dată în 1966, în  lucrarea ”Psychological Stress and Coping Process” a lui Richard Lazarus, unde sunt descrise diverse reacții și strategii pe care oamenii le manifestă pentru a rezista situațiilor tensionate.

În prezent, coping-ul reprezintă un ansamblu de procese cognitive, afective  și comportamentale conștiente sau inconștiente. Acest ansamblu  ajustează  și favorizează adaptarea la o situație ce ne pare amenintătoare, stresantă sau dificilă. Este foarte imporant să facem totuși o distincție între coping și adaptare, doarece adaptarea este un concept foarte amplu care include și aspecte biologice, reacții automate și repetitive, în timp ce coping-ul este o noțiune foarte specifică și subiectivă.

Coping-ul este un mecanism dinamic deoarece se bazează pe evaluările persoanale asupra situației stresante și a propriilor resurse de a gestiona respectiva situație. În contextul apariției a noi resurse personale și a altor elemente obiective au loc reevaluări asupra factorilor stresori.

          La ce ne ajută mecanismele de coping?

          Mecanismele de coping ne ajută să  facem față evenimentelor care ne provoacă emoții neplăcute, care par a fi greu de controlat sau care depășesc resursele noastre interioare punându-ne în pericol starea de bine.

Coping-ul are rol de regularizare emoțională,  fiind un proces dinamic, în continuă modificare. Acesta se manifestă sub forma unui mecanism de apărare ce urmărește în primul rând reducerea stării de tensiune internă.

           Scopul strategiilor de coping este acela de a restabili și păstra echilibrul interior. 

           Cum aplicăm strategiile de coping în viata noastră?

Conform aceluiași autor, Lazarus,  prin intermediul unei strategii de coping putem acționa asupra a doua aspecte: pe de o parte asupra regularizării răspunsurilor emoționale și pe de cealaltă parte asupra problemei care cauzează tensiunea internă.

Coping-ul centrat pe emoție se referă la controlul tensiunii emoționale generate de un anumit context, cu scopul de a o diminua. În mod concret regularizarea emoțională poate fi satisfăcută în plan:

  • fiziologic prin accelerarea ritmului respirator, intensificarea transpirației,  apariția unor boli.
  • cognitiv prin diminuarea importanței unei probleme (minimizare), negarea realității (fantezie, gândire magică), inventarea de scuze / argumente.
  • emoțional prin persistența sentimentului de a fi continuu responsabil de ceva (auto-acuzare).
  • comportamental prin  abuzul de substanțe nocive (tutun, alcool, droguri, zahăr), consumarea unei cantități mai mare de hrană, prin angajarea în activități cu rol de distragere (sport, privit la TV, lectură), prin exprimarea unor emoții precum furia sau neliniștea.

Coping-ul centrat pe problemă presupune activarea a noi resurse personale pentru a rezolva o activitate stresantă și / sau diminuarea exigențelor situației respective: căutarea unui loc de muncă mai bine plătit, consultarea unui specialist, negocierea unui nou termen limită de predare a unei lucrări, căutarea de informații, stabilirea unor obiective concrete, construirea unui plan de acțiune. Acest mod de a acționa necesar în rezolvarea efectivă a unei probleme, cât și pentru a diminua consecințele nefaste ale stresului, ceea ce duce la o mai bună stare generală de sănătate.

Modul în care ne manifestăm într-un context stresant variază de la individ la individ, el fiind influențat de trăsăturile noastre de personalitate și nu de situația în sine. Nu există așadar o strategie general valabilă potrivită tuturor, ci există stiluri de coping caracteristice pentru fiecărei persoane în parte.

Din fericire, cu ajutorul unui specialist, putem eficientiza propriile strategii de coping pentru un stil de viața mai armonios și pentru o mai bună sănătate mentală.

Bibliografie: Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer.

Sursă imagine: https://ro.pinterest.com/pin/222646775305031668/

Be the first to reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *